Jak fotit ženy aneb spokojená modelka je základem dobrého portrétu

Zdroj: Milujeme fotografii – vše o digitální fotografii

V tomto článku vás provedeme několika kroky, které by měly pomoci dobře fotit ženy. Jak vyhodnotit jejich silné a slabé stránky, jak jím pomoci pózovat, jaký úhel zvolit nebo jak výsledný portrét retušovat. Na základě názorů samotných modelek jsme pro vás sepsali hrubé shrnutí toho, co mají dámy při focení rády a co jim naopak vadí.

Jak fotit ženy, dívky, dámy a děvčata

Vztah modelky a fotografa je základním kamenem každého focení, proto by měl být oboustranně kladný. Existuje pár tipů, kterých se doporučujeme držet, pokud chcete skvělé fotky a spokojenost na straně vaší i modelčině. Každá modelka a každý fotograf mohou toto téma vnímat jinak, ale my se pokusíme nastínit jisté základy, které vám určitě pomohou. Podíváme se na následující:

  • Vyhodnocení předností a slabých stránek
  • Pózování
  • Správné a špatné úhly
  • Ideální retuše

Slabé a silné stránky

Začněte tím, že se podíváte na modelčiny fotografie před samotným setkáním. Pak si ji prohlédněte během focení a hned po několika prvních fotkách budete mít jasno, co jsou její silné i slabé stránky. Těm pak přizpůsobte zbytek focení.

Pokud má nehezký tvar nosu, zkuste jiný úhel focení. Jestli nemá velká ňadra, zkuste tomu předem přizpůsobit oblečení nebo to vynahraďte pózováním. Na všechno je řešení, ale musíte být připraveni. Pokud vidíte, že na nějaké fotografii příliš vyniká slabá stránka, poproste modelku, ať to zkusí jinak a sveďte to klidně na špatné světlo nebo nezajímavý úhel. 

Vyhodnocení silných stránek jde poměrně samo a to jsou věci, které modelce říkejte. Samozřejmě v jistých mezích. Vychvalte ji, pokud má hezké:

  • oči
  • úsměv
  • vlasy
  • bradu
  • nohy
  • pas
  • šíji
  • krk
  • ruce

Nebojte se slov jako: „krásný“, „nádherný“ nebo „úžasný“!

Pózování

Toto téma by vydalo na samostatný článek. Ale i přesto vám – jen ve stručnosti – dáme pár tipů. Například se hodí modelku předem informovat, aby si nastudovala základy pózování. Pokud v tom již není zběhlá, pak to hodně pomůže. Na Facebooku, Pinterestu nebo i na Googlu může najít základy správného pózování. 

Užitečné je pak vyzkoušet si pózování před zrcadlem. Sama tak vidí, co jí sluší a co ne a které pózy jí lépe sednou. A příprava pózování nemusí z vaší strany končit jen tímto. Osobně mám například na Pinterestu nástěnku s návody na pózování. Jednak se z ní učím správné pózování, abych ho pak dokázala někomu předvést. A druhak tu nástěnku posílám dívkám před focením, ať se z ní mohou něco naučit. 

Abyste mohli porovnat, jak vypadá pózování dobré i špatné, ukážeme vám 3 fotky. Takových pak existují na internetu stovky, stačí chvilku hledat.

Jak fotit ženy, dívky, dámy a děvčata

Narovnat záda, nestínit jednu nohu druhou, vytáhnout krk a stlačit ramena trochu dolu. 
Nikon D750, Nikon 50mm f/1,4 AF-S NIKKOR G, 1/125 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 50 mm.

Jak fotit ženy, dívky, dámy a děvčata

Ruka by neměla vypadat jako amputovaná, to samé se může stát i s nohama.
Nikon D750, Nikon 50mm f/1,4 AF-S NIKKOR G, 1/125 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 50 mm.

Jak fotit ženy, dívky, dámy a děvčata

Zvýraznit obě ruce, prohnout záda, rozkročit lehce nohy, ukázat více tvář.
Nikon D750, Nikon 50mm f/1,4 AF-S NIKKOR G, 1/125 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 50 mm.

A snad nejdůležitější rada k pózování: nenuťte modelku kroutit se do poloh, které jí nejsou příjemné. Pokud jí není pohodlné některé pózy udělat, nepřesvědčujte ji. A už vůbec nezkoušejte nepřirozené pózy, které ji budou ohrožovat na zdraví.

Správné a špatné úhly

Každý úhel může mít jiný efekt a modelka bude v různých úhlech vypadat jinak. Může mít dlouhé nebo krátké nohy. Zbytečně širokou čelist nebo vysoké čelo. Můžeme jí ubrat nebo naopak přidat 10 kilo, pokud zvolíme špatný úhel. Obecně platí, že z extrémních úhlů vyjde extrémní anatomie. Pokud budeme dívku fotit shora, její tělo bude nejspíš až karikaturně malé.

Pokud ji vyfotíme od země, bude mít nepřirozeně dlouhé nohy, druhou bradu a nebudou jí vidět oči. To nemusí být na škodu, pokud se to tematicky hodí k focení, jde vám o nějaký umělecký záměr nebo máte jakýkoliv jiný důvod, proč to tak chcete. Avšak většinou je to kontroverzní a nemusí to být lichotivé. Jestliže chcete přirozený portrét, pak byste neměli s foťákem ležet na zemi ani lézt na štafle.

S úhly souvisí také zvolený objektiv. Rozhodně bych doporučovala 50mm nebo 85mm pevná skla, ale možností je samozřejmě mnohem více. Co ovšem vyloženě nedoporučujeme, je focení pod 35mm. Zkreslení širokým ohniskem může být nelichotivé a také musíte modelce vlézt tak blízko před obličej, že už jí to nemusí být příjemné. Snažte se držet mimo její osobní prostor.

O výběru ohniska i nastavení foťáku jsme pro vás napsali také článek Správný úhel, objektiv i clona. Podívejte se, jak správně fotit portréty.

Vrátíme se k úhlům a podíváme se na dva obrázky, které znázorňují, jak moc úhel změní podobu modelky:

Jak fotit ženy, dívky, dámy a děvčata

Pokud fotíme moc zeshora, modelka má krátké nohy, velké čelo, podivně dlouhé ruce a žádný krk. 
Nikon D750, Nikon 50mm f/1,4 AF-S NIKKOR G, 1/125 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 50 mm.

Jak fotit ženy, dívky, dámy a děvčata

Neměli bychom vidět obsah modelčina nosu, naopak chceme vidět obě oči s přirozeným množstvím bělma a zároveň bychom měli mít na fotce krk, a to celý a opět nechceme zbytečně velké čelo. 
Nikon D750, Nikon 50mm f/1,4 AF-S NIKKOR G, 1/125 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 50 mm.

Ideální retuše

A nyní se dostáváme na tenký led. Každý zastává na retuš jiný názor, my se pokusíme jít cestou nejmenšího odporu. Modelka by měla být po úpravě fotky nadále poznat. Zároveň bychom ale ty největší neduhy měli odstranit. Je potřeba vybalancovat si takový výsledek, aby zůstaly rysy v obličeji, kontury a lidskost. Ale také aby zmizely výrazné kruhy pod očima, akné a rozdrolený makeup.

Pravidlo, které osobně zastávám, je nechat modelce to, co je její. Akné je dočasný stav pokožky, ekzém a vyrážka také. Kruhy pod očima jsou důsledek únavy a nejsou přirozenost. Ovšem pozor na to, co jsou kruhy pod očima a co jsou přirozené vrásky. Pokud odstraníte přirozené vrásnění kůže pod očima, pak modelka vypadá velice nepřirozeně.

Jak fotit ženy, dívky, dámy a děvčata

Zhruba takto by měla probíhat úprava kruhů pod očima.

Další věc, na kterou se vyplatí zaměřit, je narušený makeup. Tedy rozdrolená řasenka, nedokonalá linka na víčku nebo rtěnka na zubech. Zuby můžete lehce vybělit, ale nepřežeňte to. Mohou být žluté i v důsledku nastavení světel nebo foťáku. Doporučujeme jen lehce ubrat sytost, ale nebělit. Jakmile zuby nepřirozeně svítí, není to dobré.

Více o retuších portrétu si přečtěte třeba v článku Retuš portrétů: jak dosáhnout dokonalých portrétních fotografií.

To samé platí pro oční bělmo. Tam už však doporučujeme zásahy skutečně minimální. Pro žilky v oku platí opět pravidlo, že to nemusí být přirozenost. Pokud je nějaká žilka skutečně výrazná, protože se například něco do oka před tím dostalo, pak by nemělo být na škodu ji odstranit. Ale určitě ne všechny.

A co se vyhlazení obličeje – či jiné části těla – týče, může to být na škodu. Zachovejte texturu pokožky, jen z ní odstraňte pupínky. Nestahujte Zřetelnost, uděláte tím z modelky voskovou figurínu. A to se jí nejspíše nebude líbit.

Jak fotit ženy, dívky, dámy a děvčata

Správná míra retuší – vrásky k této grimase patří. Lehké nedokonalosti kůže a tmavé kruhy pod očima ale můžeme zkrotit a zvýraznění očí je lehké. Neměníme barvu, ale světelné podmínky okolí. Zároveň nadále vidíme texturu pokožky.

Takže nechte modelce, co je její. Vrásky, tvar nosu (ten jste navíc nafotili z dobrého úhlu), velikost a tvar očí, texturu pokožky a podobně. A odstraňte to, co je momentální a přechodný neduh. Akné, pupínky, ekzémy, škrábance, modřiny. 

A pokud si u něčeho nejste jistí, například u bradavic nebo pupínků, zeptejte se modelky. Zda je ráda, že to odstraníte, nebo to chce nechat, protože to k ní patří a ona to na sobě přijala.

Nadšená modelka = dobré fotky

Na závěr je vše o rozumném odstupu, komunikaci a respektu. Jako fotograf musíte být profesionální. Modelka je člověk, má city, musí se cítit dobře a bezpečně. Musí se cítit krásná a doceněná. Modelka je klíčem k vyjádření vašeho uměleckého záměru, není však předmět. Mluvte s ní, chvalte ji a neměňte ji.

Zároveň nebuďte příliš invazivní a přes míru přátelští. Nechte jí její prostor a intimitu. Ptejte se jí a respektujte, co vám poví.

Každá modelka bude nadšená, když se s ní bude zacházet dobře. Pokud máte nadšenou modelku, bude na fotkách nádherná, uvolněná a spokojená. Bude se vracet na další focení a bude vás u ostatních chválit. A když bude spokojená modelka, budete nakonec spokojeni i vy.


Odkaz na originální zdroj