Proč mobily vítězí nad foťáky a proč mě vyděsila fotka psa

Tento článek je značně odlehčený, protože má v titulku psa. Hlavní myšlenka je však zásadní až dramatická. Zní: mobily za poslední měsíce poskočily technologicky mnohem dál, než si fotografové stihli všimnout. A amatérské foťáky kolem 20 000 Kč tak nějak přestávají dávat pro nenáročné uživatele smysl. Ale nikomu to zatím, prosím, neříkejte, šlo by?

Amba
Pes Amba vylepšená umělou inteligencí Huawei P30 Pro – tráva je zelenější, pozadí rozmazané, tónování vyladěné… Skoro vše je umělé, ale vypadá to dobře, přinejmenším pro nenáročné uživatele. Což je vlastně velká revoluce. Neupravená fotka v plné velikosti.

Proč ten pes? Protože k tomuto článku mě inspiroval právě obrázek výše zachyceného švýcarského ovčáka zvaného Amba. Cvakl jsem ho při testovaní mobilu Huawei P30 Pro (recenze zde) patřícího nesporně k technologické špičce toho, co dnes mobily dokáží. O Huawei tu však nejde, spíš o nástup nových technologií, které jsme prostě nečekali (schopnost přibližovat do dálky, viz dále) anebo jsou prostě dotaženější mnohem dále než se zdálo být možné (schopnost simulovat realitu). A týkají se všech hlavních hráčů, nejen Huawei, ale i ostatních přes Samsung po iPhone (jímž fotím já).

Poušť Maroko
Poznali byste, že to je fotka z mobilu? Aneb letošní výlet do Maroka iPhonem X, mírně zdivočeno v Instagramu. Samozřejmě, že jsem fotil i pořádným foťákem, ale na rychlé hraní se iPhone hodí…

Amba v péči umělé inteligence

Amba toho budiž příkladem – je to fotka z výrazné části, či vlastně skoro úplně umělá. Jasně, pes je pravý, ale naprostá většina pixelů v jeho okolí je upravena. Algoritmy umělé inteligence poznaly, že to je pes a upravily ho tak, jak majitelé psů své miláčky rádi vidí (říkám to mírně nepřesně, ale princip sedí). Pak také usoudily, že tráva by měla být trochu zelenější, tedy ji zvýraznily. A pochopitelně, nejzásadnější změnou je rozmazané pozadí, které lidé prostě mají rádi, tedy ho mobil v reálném čase rozostřil.

Amba 1
Mobily – zde zmíněný Huawei P30 PRO – se dramaticky vylepšily v simulaci rozmazávání pozadí… Zde Amba “na clonu” 0,95…
Amba
…zde se simulace tváří, že čočka pracovala s clonou 4,5…
Amba 3
… a zde už jsme foťáku řekli, ať rozmazaného není nic (clona 16).

Výsledek? Fotka, která je ve vytváření umělé reality až neuvěřitelně dobrá. Čímž neříkám, že se vám má líbit. Ani mě se vlastně obecně nijak zvlášť nelíbí. Jen konstatuji to podstatnější, že splní očekávání výrazné většiny majitelů psů. Tedy těch fotografů, kteří chtějí mačkat a nic neřešit.

Co je ale zásadnější a co je hlavním důvodem, proč tady mudruji a píšu tento článek, je dovětek: žádný klasický foťák nenáročnému uživateli tak uspokojivý výsledek nedá.

Jinými slovy: pokud na Ambu vytáhne její majitel zrcadlovku za patnáct dvacet tisíc, nemá šanci se tomuto výsledku přiblížit. Pozadí nebude tak rozmazané, tráva bude mdlá, protisvětlo vše zkomplikuje.

Samozřejmě, pokud fotit umíte, zvládáte úpravy fotek, případně máte kvalitní objektivy, fotka bude též skvělá. Navíc půjde pořádně vytisknout na velký formát a nebudete mít svatokrádežný pocit, že to celé je takové nějaké umělé. Jenže, to budete řešit vy, šikovný fotograf, ne výrazná většina těch, kteří chtějí rychle něco cvaknout a doufají, že foťák to přece musí nějak zvládnout sám. Jenže normální foťák to prostě sám nezvládne, což platí už 150 let… Mobily mění pravidla hry…

Bílá věž Hradec Králové
Bílá věž v Hradce Králové vyfocená dvacetinásobným zoomem Huawei P30 PRO, tedy na 543 mm. Jasně, že už je to trochu rozpadlé, optický zoom končí na 135 mm. Ale pro běžné smrtelníky to prostě na hraní bude stačit. Neupravená fotka v plné velikosti.

Co že vám to tu píšu? Že ač to může znít šíleně a neuvěřitelně, je to tak: pro nenáročné použití v danou chvíli nemají klasické foťáky šanci konkurovat špičkovým mobilům. Opakuji, pro nenáročné použití, kdy chce majitel cvakat a nic neřešit. Tráva bude zelenější, pozadí rozmazanější, stíny prosvětlené, nebe nebude chybět, portréty budou výraznější.

Ještě nějakou dobu, typuji rok nebo dva, si toho mnozí nevšimnou, tak snad smrt začátečnických foťáků není úplně na spadnutí. Vyhnout se jí, obávám se, ale opravdu nejde. Focení v tradičním smyslu bude znovu, tak jako před deseti patnácti lety, doménou opravdových nadšenců a profesionálů (s dražšími foťáky, které – doufejme – udrží tradiční značky nad vodou, či alespoň většinu z nich).

Výlet na Vysočinu a pán, co trval na automatu

Když už píšu v lehčím stylu, ještě dvě nenápadné, ale zásadní historky, které se staly pár dní před oním osudovým vyfocením psa Amby.

První: školil jsem na Vysočině zaměstnance různých vesměs turistických zařízení a stále se opakoval logický dotaz ve stylu “co si tedy máme pořídit za foťák, když opravdu nechci nic moc řešit, nic moc nastavovat a fotit obrázky typu v zámecké zahradě kvetou třešně?”.

Focení školím skoro osm let a celou tu dobu říkám: je to vcelku jedno, co si koupíte, hlavně se s foťákem trochu naučte zacházet, jinak nemáte šanci. Říkal jsem jim to také, ale místy zkrátka utrousil “on ten mobil, upřímně, není pro vás a toto použití zase tak špatný nápad”. Dost mě ta věta bolela, ale žel nic moc jiného říci nešlo. Zvlášť, když jsem jim ukazoval mé oblíbené aplikace, s nimiž fotím na iPhonu. A které řeší přesně to, s čím budou účastníci ve městech i parcích bojovat: jak zařídit, aby nebe nebylo přepálené, jak vytáhnout stíny, jak to celé trochu oživit. Tedy opět to, co foťák prostě z definice sám od sebe nezvládne…

Telč v noci
Noční focení je opravdu u mobilů naprostý průlom, zda Huawei P30 PRO. Problém je, že vyrobit podobný obrázek pořádným foťákem nejde bez ne zcela malých znalostí teorie. Kdo ji nemá, sáhne po mobilu. Což mě vlastně štve. Neupravená fotka v plné velikosti.

Tohle celé je žel opravdu dramatická proměna, osobně z ní moc radost nemám, ale to je asi tak jediné, co mohu dělat. Byť tedy je pravda, že mobilem vlastně také fotím tak nějak více než bych si přál. Tedy bych asi neměl příliš kritizovat.

A ještě jedna rychlá historka, která se opakuje zcela neustále. Po cestě z Vysočiny mi volal čtenář, ať mu poradím nějaký kompakt nebo obyčejný foťák. Ale aby měl dobrou automatiku, že nechce nic nastavovat. Pravil jsem mu, že to nejde, že pořádné foťáky neumí ve zhruba 70-80 % fotit bez lidského zásahu. Ale on trval na svém, že to přece jít musí, že žádné ISO a korekce expozice prostě zkoumat nebude. Tedy jsem mu poradil, aby…Však víte, co jsem mu poradil, že? Mobil to prostě zvládne lépe… Ale i tu mě to dost bolelo…

A po návratu domů jsem po dvou letech vypsal kurz focení iPhonem. No uvidíme.

Pole
Pole u Prahy iPhonem X – ano, je to už dosti divoké, ale na památku dobré – a pořádný foťák na kolo prostě neberu.

Proč se výrobci foťáků nepolepší?

Poprvé jsem o novém mohutném “útoku mobilů” psal vloni v létě, nyní se však vše posunulo ještě o dramatický krok dál. Možná i tu stojí za to připomenout onu logickou otázku, proč vlastně výrobci klasických foťáků nesáhnou po části z mobilních technologií.

Samozřejmě, hodně těch hraček jsou opravdu hračky patřící nenáročným mobilním uživatelům. Ale některé zásadní věci by se hodily právě i v těch pořádných foťácích, zejména v oblasti bídného dynamického rozsahu (aby foťáky třeba dokázaly zvládnout zachytit třeba ono triviální modré nebe a mírně tmavší budovu). Kdo někdy zkoušet tzv. automatické HDR i na drahých foťácích, tuší, o čem mluvím – výsledky z foťáku jsou šílené, prakticky vždy nepoužitelné, zatímco i obyčejný mobil to zvládne hravě. Prostě to dopočítá.

Žába bez HDR
Takto by žábu na náplavce vyfotilo cokoliv v posledních 150 letech, nebe je výrazně světlejší, tedy tam prostě není. Proti oknu se nefotí, že?
Žába v HDR
Mobily, zde iPhone X, však tuší, že jejich páníčkovi by se bílé nebe nelíbilo, tedy se ho ani neptají, a nebe tam prostě samy od sebe vrátí. Tedy ne aplikací, ale již zabudovanou HDR funkcí, o níž u tohoto mobilu vlastně už ani majitel nemá šanci vědět. Bere to za samozřejmost a u foťáku mu to chybí.

Proč to nejde? Proč není možné do foťáku nacpat rozumné technologie z mobilů? Odpověď zní: nevím. Ptám se na to mnoho let, kde můžu, ale stále jsem to nevypátral. Nejblíže pravdě asi bude tvrzení, které slýchám od “ajťáků” na kurzech: že foťáky prostě nemají a mít nemohou tak obrovské výpočetní výkony jako mobily.

Anebo prostě (čemuž tedy sám odmítám věřit) výrobcům foťáků ještě nedošlo to, o čem tady dnes mudruji: že mnozí uživatelé prostě chtějí výsledky a je jim jedno, zda budou namalované pořádnými čočkami na pořádný čip. Pes Amba s přepočítanými pixely a portrét manželky s rozmazaným pozadím se jim prostě bude líbit víc. Obyčejné foťáky nemají šanci.

Než mi budete nadávat…

Abyste mě špatně nepochopili, zde rychlé shrnutí toho co říkám, a co ne.

Neříkám, že mobily fotí lépe než klasické foťáky, to ne! Pouze konstatuji, že naplní očekávání velké část těch, kteří si dříve kupovali foťáky za 10 – 20 000 korun (nemluvě o levnějších).

Neříkám, že klasické foťáky vymizí, vůbec ne! S tím ostatně počítají modely velkých fotofirem: jejich byznys se přesune do dražších a větších profesionálních a poloprofesionálních tříd. Jak to celé dopadne, to je jiná otázka.

Neříkám, že to celé je špatně, naopak, mobilem sám rád fotím a technologie jsou to fascinující. Jen podotýkám, že to je dramatická změna, na kterou není každý připravený.

Mánes
Umění fotit mobilem, zde iPhone X, spočívá v dovednosti vše nafixlovat tak, aby to nebylo vidět. Zde jde o rozumně divoké HDR, které působí relativně přirozeně. Problém je, že žádný klasický foťák toto přímo na místně nezvládne. A kdo by to upravovat doma, že?

Říkám, že právě nyní se díky dramatickému rozvoji technologií v mobilech ocitáme na křižovatce toho, co bude v příštím desetiletí obsahem slova “fotografovat”.

Říkám, že pro mnohé nenáročné fotografy nemají klasické foťáky šanci konkurovat mobilům, které už nyní více méně nabízejí sen každého líného fotografa (“cvakat a nic neřešit”), což prostě tradiční stroje neumějí.

Říkám, že to je velké dobrodružství, ostatně jak to u focení bylo vždy…

Příspěvek Proč mobily vítězí nad foťáky a proč mě vyděsila fotka psa pochází z FotoGuru.cz