Focení krajiny: 3 nejčastější chyby, na které si musíte dát pozor

Zdroj: Milujeme fotografii – vše o digitální fotografii

Krajinářská fotografie je jednou z nejoblíbenějších fotografických disciplín. Prakticky každý fotograf si ze svých cest přiváží právě fotky krajiny. Jenže často se také stává, že takovým snímkům něco chybí. Podívejte se proto na 3 nejčastější chyby, na které si při focení krajiny musíte dát pozor.

Focení krajiny: 3 nejčastější chyby, na které si musíte dát pozor

Některé nedostatky fotografií zvládnete vyřešit nebo alespoň potlačit v Zoner Photo Studiu. U jiných je ale záchrana nemožná. Proto je lepší dát si na chyby pozor už při focení. Většinou to není nijak složité.

Při fotografování krajiny myslete na kompozici

Nejčastěji jsou fotografie špatné kvůli kompozičním chybám, kterých si na první pohled vůbec nemusíte všimnout. Při fotografování krajiny proto mějte kompoziční pravidla stále na paměti.

Pozorujte na snímané krajině popředí, střed a pozadí. V ideálním případě by tyto tři prvky měly propojovat určité linie.

Dejte pozor také na rušivé prvky v kompozici. Mohou to být vykukující větve, odpadky, odlesky od slunce, ale také stíny. Na fotografii krajiny by se také neměl objevit váš stín, což se při fotografování širšími ohnisky může stát. Většinu věcí sice z fotek odstraníte při úpravách v počítači, pokud jim ale předejdete už při focení, ušetříte čas strávený retušemi.

Horizont fotografie nemusí být nutně ve třetině snímku, ale vždy dbejte na to, aby byl vodorovný. Křivý horizont vám dokáže spolehlivě pokazit i jinak velice pěkný snímek.

3 nejčastější chyby při focení krajiny: horizont nakřivo.

Fotografie východu slunce se stanem, komponovaným do zlatého řezu. Zajímavý snímek za zimní noci ve stanu kazí právě horizont, který je nakřivo. Celá fotka působí dojmem, že stan i s nocležníkem každou chvíli sklouznou z kopce dolů a inverze se přelije do levé strany snímku.

Jak fotit krajinu? Hlavně ostře

Některé fotografie jsou kompozičně správně a horizont mají pečlivě zarovnaný ve třetině snímku. Jenže celý snímek je špatný kvůli neostrosti. Může ji způsobit špatné zaostření nebo třeba pohyb fotoaparátu při ostření.

U začátečníků může rozmazání způsobit také nevhodné nastavení clony, která je příliš přivřená (například F/22 a víc). V takovém případě dochází k difrakci a změkčení kresby na neúnosnou úroveň.

V krajinářské fotografii ostřete nejlépe manuálně pomocí live view s vhodně nastavenou clonou. Pokud chcete získat co nejostřejší snímek využijte hyperfokální vzdálenosti, která vám zaručí ostrost v téměř celé ploše snímku.

TIP: Při ostření pomocí live view myslete také na zakrytí hledáčku fotoaparátu malou krytkou, která se dodává s každou zrcadlovkou. Zabráníte tak vniknutí parazitního světla na čip. Oceníte to zvlášť při focení s dlouhou expozicí.

3 nejčastější chyby při focení krajiny: rozmazaný snímek pouštní krajiny.

Fotografie je kompozičně dobrá. Jenže zároveň je celkově rozmazaná, a proto je nejlepší ji smazat.

Při focení krajiny čekejte na správné světlo

Často opomíjeným prvkem je počasí a světlo. V krajinářské fotografii je počasí velice důležité. Krajina, která je při východu a západu slunce nezajímavá, může být neuvěřitelně působivá například po bouřce, případně během ní.

Světlo je většinou nejlepší brzy ráno nebo naopak při západu slunce. Tedy při takzvané zlaté hodince. Je totiž měkčí a má teplejší barvu než přes den.

Také v ostatní časy ale můžete získat zajímavé snímky. Pokud využijete ND filtr v kombinaci s rychle plynoucími mraky, získáte velice zajímavě vystínovanou krajinu i při odpoledním focení.

Na editaci záleží

Vyfocením krajiny práce nekončí. Snímky je důležité i upravovat a dát jim určitou podobu. V dobách kinofilmu se všechny snímky vyvolávaly, tedy i editovaly. Dnešní editory fotografií nejsou nic jiného, než digitální temné komory, nebojte se je tedy využívat.

3 nejčastější chyby při focení krajiny: upravený a původní snímek.

Upravený a původní obrázek. Díky vyvolání RAWu v Zoner Photo Studiu X fotografie dostala úplně jiný rozměr. Úprava snímku přitom nezabrala víc než 20 minut, což je vzhledem k tak rapidnímu vylepšení snímku zanedbatelný čas.

Konstruktivní kritika se hodí

Abyste se vyvarovali špatných snímků krajiny, nebojte se konstruktivní kritiky či sebekritiky. Zároveň se ale naučte ignorovat kritiku nekonstruktivní. Výtky, které se omezují pouze na konstatování „To se mi nelíbí“, vás příliš neposunou.

3 nejčastější chyby při focení krajiny: špatně upravený snímek.

Fotografie s liniemi, které směřují diváka k vycházejícímu slunci. Východ slunce je usazen v linii zlatého řezu a horizont je lehce nad středem fotky. Snímek ale kazí úprava. Sice zřetelně vytáhla vycházející slunce a nasvícená oblaka, ale kamení tvořící hlavní linii již od popředí snímku, je příliš tmavé a bez kresby. Celkově je spodní část snímku podexponovaná a nevýrazná. Snímek by si zasloužil hlavní linii decentně vytáhnout ze stínů a následně celou spodní část snímku zesvětlit, aby získala kresbu.

3 nejčastější chyby při focení krajiny: špatně komponovaná fotografie.

Na první pohled celkem povedená fotografie. Na druhý pohled se ukazuje, že kompoziční záměr s linií stromů je sice správný, avšak špatně provedený. Koruny stromů by se na pravé straně měly dotýkat rohu fotografie a v levé směřovat víc do středu. Problém je také v odrazu stromů na hladině. Potenciál není plně využitý a velice pěkný odraz stromů na hladině je zbytečně ořezaný. Nejlepší by proto bylo vyfotit snímek znovu. Anebo ho lépe oříznout, aby byl lépe využitý odraz ve vodě i linie stromů.

3 nejčastější chyby při focení krajiny: příliš dlouhé panorama.

Panoramatický snímek, který sice ctí pravidlo, že horizont nemá být uprostřed fotografie, ale ani tak nefunguje. Panorama je totiž příliš široké. Fotografii by prospělo oříznutí po stranách, které by dodalo lepší poměr stran. Fotograf navíc plně nevyužil potenciál počasí. Zároveň by se v okolí určitě dalo najít zajímavější popředí, které by snímek zatraktivnilo. Může to být například loď nebo uchycení pro ukotvení lodí. Také editace mohla být decentnější a fotograf si mohl ulehčit práci využitím ND filtru. S jeho pomocí by světlem pronikajícím přes bouřková mračna krásně vykreslil mořskou hladinu.


Odkaz na originální zdroj